tisdag 18 mars 2014

Trosor

Sen i torsdags har jag paus i sömmandet av kläder. I torsdags blev detta klart. I Sew for a Change räknar vi poäng på alla kläder vi köper nya. Trosor går på 1-3 poäng beroende på hur miljövänligt tyg som använts. I min låda fanns vid utmaningens början inte ett enda par trosor inköpta de senaste två åren... Sjabbigt värre! Men om man har en massa små tygrester hemma kan man ju sy egna!

 
Jag provade fyra Ottobre-mönster samt ett gratis mönster i pdf för utskrift. Jag gillade inget av dem. Så jag tog ett par ok trosor ur lådan och ritade av och modifierade lite ytterligare. Dessa tre tyger är valda för att det är bomull med lycra i.Jag började med ett par i interlock. De är ok men lite stummare och en aning tjocka.


Nu när jag börjar sy underkläder inser jag att det är helt nya krav som ställs på materialet. Jag fattar också varför alla köpestrosor är sydda i enormt stretchiga material. Mina trosor ser helt enorma ut! Men de är sköna och ser inte större ut på än köpesvarianten.

Det kommer att bli många fler trosor i roliga färger för än är jag inte där att jag köper tyg speciellt för att sy trosor men det finns en del spill från alla barnkläder och annat jag sytt genom åren.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar