torsdag 20 februari 2014

Lilla lapptäcket

Det är speciellt när projekt man hållit på med så här länge till sist blir färdiga. Jag började sy det här täcket i början av förra året. 



Mitt första täcke. En enkel topp, ullstoppning och en hel baksida. Jag har handquiltat hela täcket, därav tiden. 


Kantningen är gjord på maskin dock. Ville inte ge mitt yngsta barn möjligheten att hitta nått minimalt hål att stoppa in fingrarna i. 


På baksidan finns fyra små öglor att knyta fast ett lakan. Tanken var ju att detta täcke skulle kunna användas som just täcke i sängen. Barnet älskar det. Storasyster vill ha ett eget. Så det är bara att börja på nästa. 


Lapptäckestygerna till lilla täcket kommer från Olssons tyger och stuvar. 
Ullstoppningen är Filtmakeriets quiltvadd. Vadden är inte tjock men mitt barn har alltid pyjamas och är varm som en kamin i sängen och tycker ofta att täcke är för varmt så för henne är detta perfekt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar