måndag 17 februari 2014

Laga vantar-vecka

Denna vecka är det laga-vecka hemma hos mig. Försöker få till en sån vecka med någon regelbundenhet. Det är lättare och roligare att göra och köpa nytt än att laga det som är trasigt tycker jag. Före jul hade jag laga barnens byxor som tema. Lagade i rask takt åtta par byxor.

Nu har vi vantar och mössor som behöver lagas. Stickade plagg vill jag helst få lagade redan innan det går hål. Då syr jag maskstygn och försöker gärna göra osynliga lagningar. Sockor brukar få nya hälar minst en gång. Just nu är det tre par vantar i stort behov av lagning. Mina randiga hade antagligen gått snabbare att sticka nya, men då hade jag fått köpa mer garn eller byta färg. Köpa 2 nystan garn för många poäng gick väldigt mycket bort just nu. Jag ska på syfestival och tänkte köpa nya springskor också... Poängen kommer att flyga iväg är jag rädd.

Så jag har sytt nya stygn i hela handflatorna på mina vantar istället med det restgarn jag har kvar efter att jag stickade dem. Tummarna var lagade tidigt i höstas och var därför inte i lika stort behov av att lagas.

Garnet är Raumas finullsgarn och mönstret till de stickade och tovade vantarna kommer från Yll och Tyll. De är verkligt roliga att sticka och även barnen gillar dem mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar