onsdag 12 september 2007

Sprätta lekdräkten


Det är dags att fundera ut hur mycket som ska sprättas på nysydda heldräkten i randig plysch. Suck. Men när man ritar mönster själv blir det ofta så att man vill ändra lite.

Det kommer dock att bli väldigt bra, det tvivlar jag inte på, men halslinningen är inte snygg. Armar och ben är aningen långa jämfört med kroppen. Och ena benet är två ränder längre än andra men när jag viker dräkten på mitten ser de lika långa ut, hur sjutton är det möjligt? Funderar på om jag ska tvätta den först så kanske jag ser bättre hur det verkligen ligger till. Kanske har jag råkat sträcka tyget olika när jag pressade ut de ihoprullade kanterna?

Tyg: Orange/rosa-randig velour från Kalikå som legat sen H var runt halvåret.
Mönster: Jag har ritat av en dansk heldräkt och modifierat lite... Tror jag hamnat ungefär på 56 cl i storlek. Hade tänkt 62, men orginalet är nog lite liten i storleken när jag jämfört med bodys jag har hemma.
Tid: Tja, kanske landar det på 5 timmar med allt sprättande. Jag har redan sprättat halslinningen en gång och ska sprätta den samma en gång till...
Måste fixa: Tryckknappar till hals och gren. Sprätta och sy om halslinning. Ev korta ärmar och ben och i så fall sy ny kantning på de samma. Sy in lite i sidsömmen vid rumpan.
Just nu lycka trots allt: Jag börjar bli bra på att sy på trikåremsor som "riktiga" kantband och inte bara som "industriavslutningar". Då blir det snyggare att vika upp om ärmar och ben är för långa i början.

5 kommentarer:

  1. Halloj! Du har ju fått till ränderna i ärmarna/kroppen så det stämmer :-) Är det inte bara en rand för mycket på det ena benet? Inte ser jag vad det är för fel på halsringningen?

    Härligt när man kan sy om kläderna så de passar bättre :-)

    Förresten så har jag beställt en Prymtång jag också, av min tygaffär. De skulle få in den om nån vecka.

    SvaraRadera
  2. Aha, du lyckas greja det där med riktigt kantning. Hur gör du då?! Jag har bara testat en gång och det blev INTE snyggt!

    SvaraRadera
  3. Ha! Det är en extra rand på ena framstycket i ena benet men inte i bakstycket! Irriterande!

    Och halsen är ful på nära håll och bebisar tenderar att vara nära sina mammor... Om H´s kläder är lite knasiga ibland ser jag ju inte när han springer omkring :-)

    Bandkantningarna har jag börjat öva på. Det stora tricket är att få till precis lagom breda remsor och sträcka lagom mycket. Och det skiljer sig mellan alla olika tyger jag har. Så svårt är det och jag tror mycket på att ha övningslappar, vilket jag aldrig har... Så jag får sprätta.

    SvaraRadera
  4. Vilken fin, härlig färgkombination. Ser inga större fel, men så brukarde ju vara, man är ofta väldigt självkritisk :)

    SvaraRadera
  5. Den ser ju helt underbar ut! Den velouren är ju så snygg, jag gillar verkligen kombinationen med det gröna! Tråkigt med felen om man ser de väl själv, jag tror det är en bra idé att tvätta och fundera på om det verkligen syns. Gör det det så är det väl bara att sprätta, det vore grymt tråkigt om en sån snygg sak inte skulle användas jämt!! Jag vet inte ens om jag skulle ha sett att benet är längre om du inte hade sagt det:-D

    SvaraRadera